Vergroten zelfvertrouwen

Door de ervaring in de praktijk heeft Anja ondervonden dat enkele belangrijke thema's in de ondersteuning van de kinderen spelen: tekort aan zelf vertrouwen of geloof in zichzelf, emotionele en fysieke verwaarlozing, omgaan met pesten en gemis aan familie. Doordat de meeste kinderen uit een achterstandssituatie komen wordt in de opvoeding in het algemeen de nadruk gelegd op rationele ontwikkeling en daardoor blijft er minder ruimte over om te voelen; daarom wil Stichting Kinderen in Beeld juist dat gevoelsmatige stuk aanraken met het aanbieden van creatieve activiteiten in ruime zin aan de kinderen.

Er  wordt individueel en in groepen gewerkt met de kinderen en door bevestiging van de begeleider worden de kinderen gestimuleerd in hun creatieve ontwikkeling wat weer resulteert in het vergroten van hun zelfvertrouwen. Er kan uit een scala van creatieve activiteiten gekozen worden zoals dans, yoga, theater, muziek, zang, tekenen, handarbeid etc.

De Stichting Kinderen in Beeld biedt de vrijwilligers door middel van deskundigheidsbevordering handvatten hoe het welbevinden en zelfvertrouwen bij de kinderen kunnen vergroten. 

Zelfvertrouwen kan op velerlei wijzen gestimuleerd worden: beweging (yoga, sport, behendigheidsoefeningen) en door inzet van allerlei creatieve vormen.

Fysieke activiteiten

In de Nepalese cultuur wordt er veel gedaan aan zang en dans. Daarin kunnen de kinderen veel kwijt.
Het belangrijk dat de kinderen ook voldoende beweging krijgen voor hun motorische ontwikkeling. We organiseren daarom activiteiten met diverse behendigheid wedstrijdjes zoals met een lepel en een knikker de overkant halen. De sport- en behendigheidswedstrijden zijn heel belangrijk omdat de kinderen ook fysiek een uitlaatklep nodig hebben. Ze genieten optimaal en de pret is groot. Daarnaast werkt Anja met kinderen met leer- en gedragsmoeilijkheden. Door een beloningsstelsel begon een jongen zelfs uit enthousiasme te praten. Daarvoor sprak hij geen woord.

Tijdens de bezigheden werd gesignaleerd dat de kleintjes minder te zeggen hebben dan de groten. En moeilijk om te zien om te zien hoe een autistisch jongetje buiten de groep stond. Dit uitgebreid met de begeleiding besproken. Autisme is daar nog onbekend dus belangrijk dat de leerkrachten en professionals daar meer over te weten komen.